PROČ JÍST OŘÍŠKY

Ořechy jsou velmi zdravou potravinou, kterou bychom měli zařadit do našeho pravidelného jídelníčku. Jsou bohatým zdrojem bílkovin, minerálních látek, vitamínů a především tuků, z nichž převažují zdravé nenasycené lipidy. Ty jsou důležitým pomocníkem v boji proti kardiovaskulárním chorobám a dalším civilizačním onemocněním. Ovšem právě kvůli obsahu tuků a vysoké energetické hodnotě je potřeba ořechy konzumovat v rozumné míře, za kterou se považuje zhruba 30–50g denně, tedy asi jedna hrst. Díky ořechům dodáte tělu také potřebnou vlákninu. Které ořechy jsou nejzdravější a co jaký ořech obsahuje důležitého? Podívejte se na přehled těch nejoblíbenějších.

Vlašské ořechy

Pěstují se u nás hned v několika typech, ale všechny se vyznačují vysokým obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin, nejvyšším ze všech ořechů. Kromě toho obsahují také draslík, hořčík, selen, zinek, vápník, měď a mangan. Najdete v nich i vitamíny E a C, ten se ale postupně ztrácí, nejvíce ho najdete v čerstvých mladých plodech. Vlašské ořechy jsou dobrou prevencí před buněčným poškozením a předčasným stárnutím, onemocněním srdce, rakovinou nebo zánětlivými procesy v těle.

Mandle

Jsou velmi oblíbené díky své příjemné chuti a také velmi zdravé. Obsahují ze všech oříšků nejvíce vlákniny a jsou tedy prospěšné pro naše zažívání. Najdete v nich ale také velké množství vitamínu E, kyselinu listovou, hořčík, draslík či vápník. Kromě střev bude mít z jejich pojídání radost i náš cévní systém, protože snižují hladinu cholesterolu v krvi. Posilují ale také imunitní systém a podporují růst a zdraví vlasů či nehtů.

Lískové oříšky

Tyto plody lísky obecné, která také roste běžně i u nás, jsou někdy považovány za ještě prospěšnější než ořechy vlašské. Významný je jejich obsah mědi, dále pak také manganu, železa, hořčíku, vitamínu E a vápníku. Lískové oříšky mají mimo jiné dobrý vliv na zdraví očí, jsou vhodné při cukrovce druhého typu a pomáhají bojovat se stařeckou demencí.

Pistácie

Pistáciové oříšky se mohou pyšnit nejvyšším obsahem železa a naopak nejméně kaloriemi. Nachází se v nich i vitamíny A, E a B, draslík a thiamin. Prospívají imunitnímu, nervovému i cévnímu systému, podporují intelekt a zlepšují náladu.

Kešu

Obsah hořčíku v nich pokryje čtvrtinu jeho potřebné denní dávky, dále pak prospívají i obsahem železa, zinku a vitamínu B. Pojídáním kešu oříšků zlepšíte stav své pokožky, očí a sliznic, zpomalíte stárnutí a utužíte imunitu i paměť.

Makadamové ořechy

Jsou nejkaloričtějšími ořechy a obsahují velké množství tuků, je tedy potřeba je jíst v menším množství. Vyhýbat se jim ale určitě nemusíte. Většina tuků v nich je mono-nenasycených, které pozitivně působí na hladinu krevního tlaku, snižují cholesterol a obsah cukru v krvi.

Para ořechy

Také u těch kvůli kalorickým hodnotám platí, že by jich nemělo být konzumováno více než několik kousků za den. I toto množství bohatě pokryje celých sto procent denní potřeby selenu, kterého jsou velmi dobrým zdrojem. Díky tomu pak pomáhají bojovat proti rakovině. Obsahují ale také podstatné množství draslíku a hořčíku.

Arašídy

Ač jsou za oříšky běžně považovány, v pravém slova smyslu jimi nejsou. Plodí je podzemnice olejná a správně se řadí mezi luštěniny. Jejich druhým velmi vžitým názvem jsou burské oříšky nebo buráky. Obsahují mono-nenasycené mastné kyseliny, hořčík, fosfor, draslík, vitamín E, kyselinu listovou a další vitamíny ze skupiny B jako thiamin, resveratrol, niacin. Arašídy jsou dobré především pro krvetvorbu a nervový systém.

Ořechy jsou kvůli své tvrdosti poměrně těžce stravitelné, to se však dá zlepšit jejich namočením do vody na několik hodin před konzumací. Budou poté nejen stravitelnější, ale také chutnější a křupavější. Při nákupu oříšků dbejte na kvalitu výrobku a hlavně neporušenost obalu, ořechy jsou velmi náchylné k různým plísním. Konzumace takto postižených plodů by mohla vést k vašim zdravotním potížím. Zdraví moc neprospějí ani solené nebo jinak ochucené varianty, i když se mohou zdát chuťově lákavější. Ideální je konzumovat čistě přírodní formu oříšků a jejich druhy střídat, abyste využili vše, co jednotlivé ořechy nabízejí.

zdroj : jakbytfit.cz